حمل بار هوایی تجاری و غیر مسافری

حمل هوایی و صادارت کالای تجاری

کالای تجاری چیست؟ به کلیه کالاهایی که با نظارت و تشخیص گمرک به داخل کشور وارد یا از آنجا صادر می‌ شوند و پس از انجام دادن کلیه عملیات‌ های گمرکی ترخیص شده و به فروش می‌ رسند کالای تجاری می‌ گویند.بنابراین کلیه صادر کنندگان و وارد کنندگان کالاهای تجاری باید با توجه به شرایط و محل خرید که پیش تر آنها را بررسی کرده‌ اند، خریدهای خود را انجام دهند.این کالاها باید توسط گمرک مورد تایید قرار بگیرد. محل خرید نیز ممکن است بروشورهای تحقیقی، نمایشگاه‌ های بین‌ المللی یا به صورت اینترنتی باشد.در کنار کالای تجاری کالاهای غیرتجاری قرار دارد که در تعداد کم و برای مصرف شخصی وارد یا صادر می‌ شود. به بیان دیگر می‌ توان گفت که کالای تجاری در واقع یک اصطلاح گمرکی می‌ باشد و به آن دسته از کالاهایی اطلاق می‌ شود که با تشخیص دادن گمرک جهت خرید یا فروش مجاز خواهند بود، اعم از اینکه این کالاها به همان شکل اولیه به فروش برسند یا طی عملیاتی تفکیک، بسته‌ بندی و سپس تولید شده و در نهایت نیز وارد بازار مصرف شوند.

اگر کالای تجاری بدون اظهارنامه یا پرداخت کردن حقوق ورودی از گمرک عبور کند و طی این فرایند توسط اماکن گمرکی کشف شود با آن قاچاق کالا گفته می‌ شود.کالای تجاری چیست؟

دسته‌ بندی انواع کالاهای تجاری
پیش از آن که ثبت سفارش کالا را انجام دهید، دقت داشته باشید که واردات و صادرات هر دسته از کالاها مطابق با شرایط خاص خودشان انجام می‌ شود و گاهی ممکن است این کالاها شرایط ارسال یا دریافت کاملاً مجزا و جداگانه‌ ای داشته باشند.

البته این که چه نوع کالایی تجاری و یا غیرتجاری محسوب شود به تشخیص گمرک بستگی دارد. اما به طور کلی از دیگر کالاهای تجاری انواع زیر هستند:

مواد غذایی شامل حبوبات، غلات، شکر، قهوه، روغن‌ های خوراکی، چای، لبنیات، آبمیوه، محصولات آبزیان و غیره

لوازم خانگی مانند لوازم آشپزخانه، لوازم برقی، لوازم تزیینی و دکوراسیون، لوازم بهداشتی، لوازم خواب و غیره

پوشاک و مد شامل انواع پوشاک زنانه، کودکانه، مردانه، لباس‌ های مجلسی، لباس‌ های ورزشی، کفش و لوازم جانبی مد

لوازم الکترونیک و جانبی شامل رادیو، تلویزیون، لپ تاپ، تبلت، موبایل، لوازم صوتی و تصویری، دوربین و لوازم جانبی آن ها

خودرو و قطعات یدکی شامل انواع اتومبیل‌ های شاسی بلند، سواری، قایق‌ ها، موتور سیکلت‌ ها به همراه قطعات و لوازم جانبی خودروهای مختلف

محصولات صنعتی شامل تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، لوازم جانبی صنعتی، لوازم الکتریکی، مواد شیمیایی، تجهیزات ارتباطی و غیره

محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌ ها، لوسیون‌ ها، ادردکلن، محصولات مراقبت از پوست و مو، لوازم و آرایشی و غیره

محصولات دارویی از جمله ویتامین‌ ها، داروها، محصولات بهداشتی و درمانی، مکمل‌ های غذایی و غیره

لوازم ورزشی از جمله لباس‌ های ورزشی، تجهیزات ورزشی، تجهیزات تناسب اندام، کفش‌ های ورزشی و غیره

محصولات فرهنگی و هنری شامل نشریات، کتاب‌ ها، آثار هنری، آلات موسیقی و سایر محصولات فرهنگی و هنری

این موارد تنها نمونه‌ هایی از کالاهای تجاری هستند و می توان دیگر صنایع و بخش‌ ها را نیز در دسته‌ بندی‌ های خاص و جداگانه‌ ای به موارد ذکر شده در بالا اضافه کرد.

این کالاها نقش بسیار مهم و گسترده‌ ای در روند رشد و توسعه اقتصادی هر کشور دارد و عرضه آنها به صورت صادرات یا واردات موجب رونق یافتن بسیاری از فرصت‌ های شغلی می‌ شود. حتی این فرایند می‌ تواند به ایجاد بسیاری از کارهای توزیعی، تولیدی، فروش و خدمات در ارتباط با همان کالاها منجر شود که این روند ارزش و اعتبار اقتصادی قابل توجه و چشم گیری را به دنبال خواهد داشت.

از طرفی فعالیت های بازارهای بین‌ المللی و محلی نیز می‌ توانند با واسطه این کالاها تحریک شده و توسعه پیدا کنند که با افزایش درآمد و سودآوری و ایجاد ارزش افزوده همراه است.موضوع مهم دیگر این است که تجارت این کالاها باعث توزیع یافتن منابع در سراسر دنیا می‌ شود. به این ترتیب کشورها می‌ توانند کالاها و خدمات تجاری را با یکدیگر مبادله کرده و منابع موجود در هر کشور را با شرایط بهینه‌ تری مورد بهره‌ برداری قرار دهند.چون تجارت بین‌ المللی در تبادل اقتصادی بین کشورها نقش بسیار مهمی ایفا می‌ کند و این تبادلات توسعه دهنده روابط تجاری و اقتصادی بین کشورها هستند که با جذب سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی، افزایش صادرات و واردات، اشتغال زایی و افزایش درآمدها همراه می‌ باشد.

مهم ترین کالاهایی که تجاری محسوب نمی‌ شوند
اگر کالایی تنها جهت آزمایش و بررسی و تنها به عنوان یک نمونه وارد کشور شده یا از کشور خارج شود، به تشخیص گمرک به چنین کالایی تجاری نمی‌ گویند، مثلاً ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات آن در صورتی که برای واحدهای تولیدی مورد نیاز باشد و واحدهای تولیدی به واردات آنها به صورت مستقیم اقدام کنند، مطابق با تشخیص و قوانین وزارت صمت به آنها کالای تجاری نمی‌ گویند.

از طرفی ورود و صدور برخی از کالاهایی که برای دستگاه‌ های اجرایی نیاز هستند که با بودجه منطبق با وظایف این دستگاه‌ ها خریداری می‌ شوند تجاری قلمداد نشده و اقدامات لازم جهت ورود آنها مطابق با دستورات وزارت صمت انجام می‌ شود.

کالاهایی که مورد نیاز مشاوران و پیمانکاران هستند نیز تجاری محسوب نمی‌ شوند.

وسایل مورد نیاز جهت استفاده در واحدهای تحقیقاتی، پزشکی، آزمایشگاهی، علمی و آموزشی مانند کاتالوگ‌ ها، کتاب حاوی اطلاعات فنی، بروشورها، نقشه‌ های فنی و برخی نمونه‌ کارهایی که بهای ذاتی ندارند، تجاری نیستند.

کالایی که توسط برخی از صادرکنندگان مبتدی و به مدت حداکثر دوره ۶ ماه صادر شده است، پس از دریافت کردن مجوز بازرگانی تجاری محسوب نمی‌شود.

مدارک لازم جهت صادرات کالاهای تجاری
جهت صادرات یا واردات کلیه کالاهای تجاری ما به مدارک و اسنادی نیاز داریم که باید مطابق با آنها فعالیت‌های بازرگانی خود را انجام داده و اقدام به صادرات و واردات کنیم. مهمترین این مدارک عبارتند از:

معرفی نامه رسمی و کتبی به گمرک
دریافت گواهی بهداشت کالا در صورت نیاز
دریافت گواهی‌های استاندارد کالا در صورت نیاز
نمونه کالاهای صادراتی لیست بسته‌ بندی کالا
انتخاب شیوه درست بسته‌بندی کالا
آنالیز کردن کالا در صورت نیاز
اصل و کپی کارت بازرگانی
مجوز صدور کالا
فاکتور فروش
وکالت کاری